Het is waaaaarm!

Het is waaaaarm!

Puffen, zweten en zo weinig mogelijk bewegen. Er heerst een hittegolf in België en jij bent nu net op kamp. Hier enkele tips om niet oververhit te raken, al staan jullie in vuur en vlam.

 

  1. Drinken, drinken, drinken! Las voldoende drinkpauzes in en laat je leden hun drinkbus regelmatig vullen.
  2. Zet je bidons met drinkwater niet in de zon. Plaats ze ergens koel en spoel ze regelmatig uit.
  3. Zonnecrème to the rescue! Zorg voor een hoge factor en smeer minstens om de drie uur opnieuw iedereen in. Vergeet de leiding niet. ;-)
  4. Draag een hoofddeksel. Een Chiropet staat je altijd goed.
  5. Fruit zoals appelsienen en watermeloen is ideaal als verfrissend tussendoortje.
  6. Zorg voor frisse maaltijden. Koude patatjes en pasta smaken beter met dit warme weer.
  7. Pas op voor stilstaand water. Zwembadjes en zelfgemaakte constructies kunnen een bron van ziektekiemen worden. En dat willen we dit jaar zeker niet!
  8. Spitter, spetter, spater, ga op zoek naar verfrissend water. Dammen bouwen, riviertocht of gaan zwemmen in openlucht? Pret verzekerd! Als je van het terrein gaat, moet je verplicht een mondmasker opzetten vanaf 12 jaar. Vermijd drukke plaatsen, want contact met externen is altijd een risico op besmetting.
  9. Pas op als je met bruine zeep speelt. In de zon kan je daardoor brandwonden oplopen! Gebruik badschuim als alternatief.
  10. Pas je activiteiten aan. Ruige spelen tussen 14 en 16 uur zijn geen goed idee. Een leuke zangstonde of quiz zijn betere alternatieven.

Let op: veel zweten = meer kans op besmetting. Ga dus niet te dicht op elkaar kruipen in functie van de coronamaatregelen.

Op tentenkamp?

  1. Kruip niet tijdens het warmste moment van de dag in een tent. Waarom geen platte rust in de schaduw onder de bomen?

  2. Zet je tenten zoveel mogelijk in de schaduw op. Zorg ervoor dat je tenten veilig staan in geval van onweer.
  3. Verkoeling nodig? Je kan de tenten natspuiten, zo daalt de temperatuur een beetje.
  4. Zorg voor voldoende verluchting in de tent.

Met de fiets?

  1. Zijn er alternatieven mogelijk, bespreek dan met de leiding of dat geen betere optie is.
  2. Drink voldoende, las pauzes in en zorg voor bescherming tegen de zon.
  3. Vertrek zo vroeg mogelijk en zorg ervoor dat je tussen 11 en 16 uur niet de meest intense inspanningen moet leveren. Een beklimming in de bergen stel je het beste uit tot na 16 uur.
  4. Hou elkaar goed in de gaten. Pauzeer zodra iemand nood heeft aan rust.