Speelse methodieken voor de eerste graad van het secundair onderwijs of kleine groepen

(Ik zit) op koers bestaat uit twee methodieken om inzicht te krijgen in de problematiek van te kleine inkomens en de complexiteit van het armoedeweb.  De leerlingen (of deelnemers) komen op een speelse manier in contact met uiteenlopende inkomens en verschillende situaties die beïnvloed worden door het verschil in kapitaal.  Elk onderdeel kan telkens in één lesuur afgerond worden.

Tijdens het spel maken de deelnemers via personages kennis met de verschillende aspecten van armoede.  Leerlingen strijden tegen elkaar om zo snel mogelijk hun checklist af te werken, maar voelen tijdens het spel de ongelijkheid.

Met de methodieken bij de Memory gaat de klas dieper in op het armoedeweb.  Verder bouwend op de personages uit het spel leren de leerlingen meer over de samenhang en de complexiteit van het armoedeweb.  We werkten drie methodieken uit die je naar keuze kunt gebruiken.

 

Deze speelse methodieken werden gemaakt door Spoor ZeS en Samen Tegen Armoede, voor de campagne van Samen Tegen Armoede in 2017.

Bijlages

Duur: 50 minuten
Intensiteit: 1
Leeftijd: van 12 tot 18 jaaar
Spelers: van 4 tot 30
Soort: inleefspel
Terrein: binnen of buiten
Thema's: Solidariteit , armoede