Inspiratie nodig? Enkele voorbeelden!

Inspiratie nodig? Enkele voorbeelden!

Laat je inspireren door enkele voorbeelden. Heb je zelf een originele, doeltreffende of gewoon fijne wervingsactie op poten gezet? Laat het ons weten via continuï[email protected]

Vriendjesdag

Organiseer een of meer speelnamiddagen waarbij je leden stimuleert om een vriendje, nichtje of neefje mee te brengen. Stel je aanbod eventueel open voor alle kinderen en jongeren in de buurt. Je zorgt voor een leuke activiteit, je laat de nieuwkomers proeven van spel en plezier, en wie weet zie je hen volgende week terug. Bel hen na die dag bijvoorbeeld eens op om te polsen hoe ze de activiteit ervaren hebben en geef eventueel extra info. Die activiteit hoeft ook niet tijdens jullie reguliere spelnamiddag plaats te vinden. Je kunt ook op een avond bijvoorbeeld een filmavond organiseren in jullie lokalen en daar een breed publiek aan kinderen en jongeren op uitnodigen.

Waarom deze actie? Leden trekken leden. Kinderen en jongeren leren wat Chiro is door aan Chiro te doen.

Doelgroep: kinderen, jongeren en leden van alle leeftijden.

 

Werven in scholen

De scholen in je buurt zijn ideale partners om reclame te maken voor je Chirogroep. Je kunt flyers uitdelen en tijdens de speeltijd een spel spelen met de leerlingen. Dat is een fantastische manier om leden te werven, want je bereikt in één klap een heleboel kinderen. Maak je ook aan de schoolpoort nog reclame, dan bereik je ook nog hun ouders en kun je vooral ook nog info geven. Want zoals eerder aangehaald, weet niet iedereen zomaar wat Chiro is.

Onderschat trouwens de rol van de leerkrachten niet: ook zij zijn geschikte ambassadeurs. Wanneer leerkrachten en de directie tonen dat ze achter de Chiro staan, geeft dat vertrouwen voor de ouders. Zeker voor ouders die de Chiro (of het concept van een jeugdbeweging) nog niet kennen.

Ook op middelbare scholen kun je reclame maken. Jongeren overtuig je echter minder gemakkelijk met een spelletje op de speelplaats. Wie weet kun je wel een les Lichamelijke Opvoeding overnemen en die vol Chirospelen stoppen? Een toffe promovideo kan ook werken om de aandacht te trekken (zie ook p. 6: gebruik je activiteiten om mee uit te pakken). Let er wel op dat je potentiële leden ook persoonlijk aanspreekt en hen vragen laat stellen. Nog een idee is tijdens een middagpauze, tijdens een opendeurdag of een ander evenement van de school een kraampje uit te baten met een lekker hapje, een drankje of een leuke activiteit. Als jongeren naar je toe komen, kun je hen persoonlijk aanspreken, vragen stellen en info geven.

Waarom deze actie? Via scholen is je bereik het grootst: alle kinderen en jongeren gaan immers naar school, je moet je maar één keer verplaatsen om heel wat kinderen en jongeren aan te spreken.

Doelgroep: kinderen en jongeren van alle leeftijden, en de school zelf als handige netwerkpartner.

 

Opendeurdag

Heel veel Chirogroepen organiseren een opendeurdag, een dag waar ze even pronken met hun werking. Doe een leuk spel met de (potentiële) leden, en maak ondertussen de ouders warm met een infostandje waar je hen persoonlijk aanspreekt.

Waarom deze actie? Om kinderen, jongeren en ouders te laten proeven van jullie Chirosfeer, en omdat het een handige manier is om veel mensen te informeren zonder bijvoorbeeld huisbezoeken te moeten doen. Daarnaast maken kinderen, jongeren en hun ouders meteen kennis met jullie locatie.

Doelgroep: kinderen, jongeren, leden maar vooral ouders.

 

Fietsen met de gocart

Trek een half uur voor je werking start door de straten met een gocart en veel kabaal. Je verkondigt luidkeels wat er op het programma staat. Geef in je boodschap mee wat Chiro precies inhoudt: spelen en samen plezier maken is de kern. Deel eventueel flyers uit waar kort de belangrijkste info in staat. Op die manier spreek je ook kinderen, jongeren en ouders aan die de Chiro nog niet kennen.

Waarom deze actie? Goesting zien is goesting krijgen: een bonte en enthousiaste leidingsploeg geeft gewoon goesting om méé te spelen. Bovendien is het praktisch voor ouders: ze hoeven zelf hun kind niet naar jullie toe te brengen, ze kunnen het gewoon mee op de gocart zetten. Maak uiteraard wel afspraken over hoe en wanneer jullie de kinderen weer afzetten.

Doelgroep: kinderen van alle leeftijden, hun ouders en jullie buren in de directe omgeving.

 

Broodzakkenactie

Flyers ronddelen heb je misschien al gedaan, maar misschien wil een lokale bakker je flyers wel als sticker op zijn of haar broodzakken?

Waarom deze actie? Je bereikt op een gemakkelijke en originele manier heel veel volk uit jullie buurt.

Doelgroep: ouders en buurtbewoners.

 

Barbecue/filmavond/mocktailavond

Organiseer een ontspannende activiteit die je ook openstelt voor het bredere publiek: niet alleen leden, maar ook kinderen en/of jongeren die niet in de Chiro zitten zijn welkom. Zo kun je ook wat extra info meegeven over jullie werking.

Waarom deze actie? Via een laagdrempelige, ontspannende activiteit kun je al heel wat contacten leggen met kinderen en jongeren die je anders niet zou ontmoeten.

Doelgroep: oudere leden en jongeren.

 

Iedereen Mee Op Kamp

Iedereen Mee Op Kamp is een initiatief waarbij Chirogroepen maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren mee op kamp kunnen nemen zonder dat die tijdens het jaar ingeschreven waren als lid. Op die manier wordt de werking laagdrempeliger gemaakt voor die doelgroep en krijgen ze toch een kans om te proeven van Chiro. Vinden ze het leuk? Wie weet willen ze tijdens het jaar ook wel naar de activiteiten komen. Meer info vind je op de website: chiro.be/bivak/iedereen-mee-op-kamp.

Waarom deze actie? Omdat de Chiro voor iedereen is.

Doelgroep: kinderen, jongeren en hun ouders uit een maatschappelijk kwetsbare situatie.

 

Informeren

De bovenstaande voorbeelden zijn ideaal om kinderen, jongeren en ouders te overtuigen die de Chiro al (een beetje) kennen. Wat met ouders en kinderen voor wie het concept Chiro totaal onbekend is? Of ouders, kinderen en jongeren die niet weten dat er zoiets bestaat als een jeugdbeweging: een plek waar kinderen en jongeren samenkomen om te spelen en vrienden te maken?

Die mensen zal je een beetje meer uitleg moeten geven. Het is niet genoeg om hen uit te nodigen op je opendeurdag of een ballon met een uitnodiging aan hun brievenbus te hangen. Het is belangrijk dat zij eerst weten wat Chiro precies inhoudt. Zaken die voor jou als ervaringsdeskundige vanzelfsprekend lijken, zijn dat voor hen helemaal niet. Om die info over te brengen, hebben we twee handige brochures die je kunt gebruiken:

  • De oudersbrochures: een handige folder waarin uitgelegd wordt wat Chiro is: wat doen we daar precies, voor wie is het, hoe worden de leden opgedeeld, wat met Chirokleren, hoeveel kost het, enz.? Er staan veel foto’s in die duidelijk vatten wat je zoal doet in de Chiro. Die brochures zijn er, naast het Nederlands, ook in het Engels, Frans, Bulgaars, Arabisch en Turks. hiro.be/sites/default/files/attachments/2018-02/2016%20oudersbrochure_Nl.pdf

  • De welkomstbrochure voor (ouders van) nieuwe leden: dit is iets uitgebreider dan de oudersbrochure. Ze is geschikt voor ouders die hun kinderen voor het eerst naar de Chiro sturen en vertelt meer over het reilen en zeilen in de Chiro. Ze geeft meer info over onze visie, over wat het leidingsengagement allemaal inhoudt, lidgeld en verzekeringen, op kamp gaan, enz. chiro.be/sites/default/files/attachments/2017-12/2017_Oudersbrochure.pdf

Denk ook aan het belang van partnerorganisaties en brugfiguren om bepaalde doelgroepen te bereiken. Met die partners onder de arm zul je gemakkelijker kinderen, jongeren en hun ouders bereiken die je ervoor moeilijker kon aanspreken.

Gebruik je wervingsactie als promostunt

Gebruik bovendien je wervingsacties ook om je Chirogroep in de kijker te zetten, zoals deze voorbeelden:

Heb je nog leuke wervingsacties waar we nog niets van weten? Deel ze op Facebook of instagram met #WijZijnChiro, stuur ons een Facebookbericht of een mailtje en krijg eeuwige roem op onze Facebookpagina!