Back to top

Chirocycle-actie 26 maart 2017

0 

Je kunt erover blijven leuteren, over dat minder verspillen, of je kunt in actie schieten! 

Het doel: op zondag 26 maart 2017 organiseren alle Chirogroepen in Vlaanderen en Brussel  een actie-moment, volledig afgestemd op je Chirogroep en je buurt. Schrijf je nu in!

  • Oktober 2016
  • November - december 2016
  • Januari - februari 2017
  • Maart 2017
  • Achteraf

Lees verder ook al eens de specifieke draaiboeken door voor de 

  • Rommelmarkt
  • Ruilbeurs of (kleren)swap
  • Repaircafé
  • Chirocycle-workshop
  • Bar en kasactie

Algemeen draaiboek

 

Oktober 2016

Het concept bedenken!

Met wie? Je kunt het actiemoment gerust met je eigen Chirogroep organiseren, maar misschien is het leuk om dit met enkele jeugdbewegingen of andere organisaties uit de buurt samen te doen. Dan kun je meer volk lokken en de lasten met verschillende (jeugd)organisaties samen dragen. Informeer zeker eens bij je gewest of zij nog groepen kennen in de buurt.

Voor wie? Andere (jeugd)bewegingen, de hele buurt of je hele gemeente. Je kunt het specifiek naar jongeren richten, of naar ouders of potentiële leden, en het moment als een vermomde ledenwervingsactie gebruiken.

Wat? Bekijk de verschillende draaiboeken en ga na waar je het meeste zin in hebt, wat haalbaar en plezant lijkt voor jullie Chirogroep en jullie buurt. Zorg dat je dit zeker in overleg doet met de verschillende organisaties als jullie ervoor kiezen om alles samen te doen.

Denk na over wat je wilt bereiken met je actie. Wil je er een groot buurtfeest van maken? Misschien kun je dan zelf wat geld uit de kas nemen om zo veel mogelijk gratis aan te bieden. Zie je het als een opbrengstactie? Denk dan zeker na over waar je geld aan kunt verdienen. (Wil je inkom vragen? Of ga je eten en drinken verkopen?) Zorg dat het zeker voldoende de moeite is voor mensen om er naartoe te komen – zeker als ze ervoor moeten betalen. Wil je nieuwe leden werven? Zorg dat je actie wat weerspiegelt waar jullie groep voor staat. Wil je geld inzamelen voor een goed doel? Zorg dan dat je dit voldoende duidelijk maakt.

November-december 2016

Locatie: De locatie kan zowel een overdekte plaats zijn als een buitenlocatie. Hou echter rekening met de kans op slecht weer – het is en blijft België. Zorg voor een locatie met voldoende parkeergelegenheid en een vlotte toegang tot het terrein.

Samenwerken: Als je samenwerkt met verschillende (jeugd)organisaties is het heel belangrijk dat je op voorhand de verwachtingen duidelijk maakt. Wie zal wat doen in de voorbereiding? Wie doet wat op het actiemoment zelf? Als er opbrengst is, wat zal daar dan mee gebeuren? Of beslissen jullie om er een buurtfeest van te maken? Hoeveel willen jullie dan elk bijdragen?

Mensen uitnodigen om mee te werken: Voor een rommelmarkt, repaircafé en ruilbeurs heb je standhouders nodig, een workshop heeft een workshopgever nodig. Bekijk zeker bij de verschillende acties waar je aan moet denken wanneer je die mensen zoekt.

Promoplan uitwerken: Denk na over wie je wilt bereiken en op welke manier je dat het beste doet. Flyers, affiches, een Facebookpagina, een berichtje in een lokaal weekblad, enz. Richt je je vooral naar jongeren? Dan is digitaal promo maken zeker belangrijk. Wil je dat jong en oud van de hele buurt aanwezig is? Dan is een flyer in alle brievenbussen stoppen een goed idee. Je kunt die flyers ook bij de bakker of de slager in de buurt leggen.

Bekijk per actie welke info je zeker moet vermelden op je promomateriaal.

Bij downloads vind je ontwerpen van flyers en affiches die je kunt aanpassen aan jouw evenement en dan zelf laten afdrukken. Als je meewerkt aan de Recupel-actie kun je met hen afspreken voor het afdrukken van de flyers.

Januari-februari 2017

Promotijd! Tijd om jullie evenement in de belangstelling te zetten. Deze stap is heel belangrijk. Hoe meer mensen je bereikt, hoe meer potentiële klanten je kunt aantrekken!

Afvalbeleid: Chirocyclegewijs: begin met afval te vermijden! Kun je ergens herbruikbare bekers lenen? Is er nog ander materiaal dat je kunt lenen in plaats van aan te kopen?

Als er toch afval is, zorg dat je dan op voorhand een antwoord hebt op wat je ermee gaat doen. Voedselbanken zijn bijvoorbeeld vaak heel gelukkig met restjes eten. Neem zeker op voorhand contact op en vraag na wat je wel of niet bij hen kunt achterlaten. Een kringwinkel in de buurt is misschien wel gelukkig met de kleren en andere zaken die niet verkocht raakten. Vraag zeker op voorhand na wat je wel en niet kunt meegeven.

Verzekering: Voor iedereen van de leden en de leiding geldt de Chiropolis. Sinds vorig jaar is iedereen die meewerkt op een Chiro-evenement automatisch verzekerd, ook als ze niet aangesloten zijn bij de Chiro. Als je een tent nodig hebt, kun je die verzekeren via chiro.be/tentenverzekering. Voor groot materiaal kun je een allriskverzekering afsluiten bij een makelaar, bijvoorbeeld bij IC-Verzekeringen. Mail hen daarvoor met de beschrijving van het materiaal, de nieuwwaarde, het merk en het bouwjaar.

Februari-maart 2017

Komt alles goed? Wie moet er allemaal komen op de dag zelf? Weten zij goed wat ze mogen verwachten en wat er van hen verwacht wordt? Bekijk dat zeker voor alle verschillende acties. Beter eens te veel laten weten wanneer mensen verwacht worden dan eens te weinig.

Laatste promostunt! Plan de laatste weken nog een grote stunt. Je dorp vol ballonnen hangen met hier en daar een flyer is zeker een goed idee. Zorg dat de mensen erover praten, en tegen elkaar vertellen wat er te doen is!

Tijd voor actie!  Deel zeker je actie met de hashtag #Chirocycle, zodat we op chiro.be/chirocycle een mooi overzicht krijgen van wat er allemaal gaande is in Chiroland.

Achteraf

Afval in de kijker! In de geest van het jaarthema is het zeker interessant om nog iets plezants te doen met het afval dat je verzameld hebt. Misschien kun je er nog je lokaal mee opfleuren: het Chiroteken in platgedrukte kroonkurkjes of een vuurkorf met de trommel van die wasmachine die dan toch niet hersteld geraakt is. Zet dat dan zeker in de kijker!

Zelfs naar het containerpark gaan met alle afval is het vermelden waard op je Facebookpagina of website.

Leuke foto's, filmpjes en ideetjes die we kunnen meegeven aan de rest van de Chiro? Stuur de links zeker door naar jaarthema@chiro.be! Misschien zie je je actie wel verschijnen in de volgende dubbelpunt of nieuwsbrief!

Rommelmarkt

Oktober 2016

Wat? Tijdens een rommelmarkt vraag je aan mensen uit de buurt om hun 'rommel' (materiaal dat nog perfect bruikbaar is maar dat ze niet meer zelf gebruiken) mee te brengen en te verkopen. Je kunt een specifieke rommelmarkt organiseren: voor kinderspeelgoed, boeken en cd's, gezelschapsspellen, zelfgemaakte sieraden of meubels. Of je kunt het net heel breed houden. Je kunt een vergoeding vragen voor de standplaats, bijvoorbeeld € 5. Laat hen dan op voorhand inschrijven, zodat je al een duidelijk zicht hebt wie er allemaal zal zijn. En het is al een verzekerde inkomst. Opgelet: als je inkom vraagt, is het wel belangrijk om ervoor te zorgen dat je wat te bieden hebt: overdekking als het regent, een groot aantal kopers, enzovoort. Een rommelmarkt is verder de ideale manier om van materiaal af te geraken dat al lang in jullie lokaal in de weg ligt, en er nog een cent op te verdienen ook!

November-december 2016

Locatie: Voor een rommelmarkt heb je veel plaats nodig. Bepaal aan de hand van de grootte van je locatie hoeveel standhouders je wilt aanspreken. Buiten kan zeker. Bekijk of je partytentjes kan voorzien voor als het zou regenen.

Samenwerken: Zelfs als je ervoor koos om niet samen te werken met een andere (jeugd)organisatie is het sowieso wel een goed idee om aan de Okra of KSA in je dorp te vragen of ze een standje willen hebben op jullie rommelmarkt. Op die manier zullen hun leden sneller langskomen.

Mensen uitnodigen om mee te werken: Dit is heel belangrijk, want een rommelmarkt zonder standjes is maar triest. Zorg dat je goed op tijd weet welke mensen een standje willen. Zorg voor duidelijke communicatie. Wat houdt jullie concept precies in? Waar en wanneer (datum en uur) zal het evenement plaatsvinden? Waar gaat de opbrengst naartoe? Wat is de uiterste datum om in te schrijven? Op welke manier kun je je inschrijven?

Bijvoorbeeld: Op 26 maart 2017 van 9 uur tot 12 uur organiseren Chiro Huppeldepup en KSA Toeternietoe een rommelmarkt met randanimatie op de het Chiroterrein (adres). We vragen € 5 voor een standplaats. Je kunt dat overschrijven op rekeningnummer BE00 0000 0000 0000 met de vermelding 'rommelmarktstand' en de naam van je organisatie. Er is een bar met koffie en taart. De opbrengst van het project gaat naar Broederlijk Delen. Inschrijven kan door tegen 31 januari 2017 de volgende gegevens door te mailen naar rommelmarkt@chirohuppeldepup.be: contactgegevens standhouder, materiaal dat je zal verkopen ... Heb je vragen? Contacteer onze rommelmarktverantwoordelijke (contactgegevens).

Promoplan: Vraag je inkom voor de rommelmarkt? Dan moet je dat zeker vermelden! Laat weten welke spullen er zeker te vinden zullen zijn! Vermeld duidelijk wanneer mensen binnen kunnen. Het zou jammer zijn als het grootste deel van je kopers komt als de standhouders net vertrokken zijn.

Januari-februari 2017

Promotijd! Zoals gezegd: zorg dat je zeker genoeg tijd vrijmaakt om promo te voeren. Andere organisaties daarbij betrekken en vragen of zij hun leden uitnodigen, is zeker een goed idee!

Afvalbeleid: De kans bestaat dat mensen geen zin hebben om hun niet-verkochte dingen terug mee naar huis te nemen. Als jullie het zien zitten om de dag erna met een aanhangwagen naar het containerpark te rijden: ideaal! Dan zijn we alvast zeker dat alles op de juiste plek terechtkomt. Zien jullie dat niet zitten, maak dan op voorhand duidelijk aan de standhouders dat ze alles weer moeten meenemen.

Verzekeringen: Voorzien jullie een tent? Zorg dan dat ze verzekerd is! Zie chiro.be/tentenverzekering. Standhouders zijn automatisch verzekerd.

Februari-maart 2017

Komt alles goed? Neem een tweetal weken op voorhand zeker nog eens contact op met de standhouders. Zorg dat ze goed weten wat er verwacht wordt. Wat voorzien jullie? Wat moeten ze zelf voorzien? Van wanneer tot wanneer zijn ze welkom?

26 maart 2017: Rommelmarkten maar!

Zorg voor een indeling van de locatie in duidelijke standplaatsen. Je kunt werken met genummerde plaatsen, waarbij je aan elke uitbater een nummer toewijst. Het kan handig zijn om per standje tafels of schragen te voorzien waarop de standhouders hun spullen kunnen uitstallen. Voorzie aan de inkom een kassa waarbij de uitbaters kunnen betalen wanneer ze aankomen als ze dat nog niet op voorhand deden.

Achteraf

Denk er zeker aan dat je je standhouders nog even bedankt voor hun aanwezigheid!

Ruilbeurs of (kleren)swap

Oktober 2016

Wat? Tijdens een ruilbeurs vraag je aan mensen om spullen te verzamelen die ze niet meer gebruiken maar die wel nog bruikbaar zijn (kleren, spelletjes, boeken of andere zaken), en om die allemaal naar hetzelfde punt te brengen. Daar kunnen ze die spullen dan ruilen voor spullen van iemand anders. Als je dit doet met een beperkt aantal mensen (bijvoorbeeld je eigen vrienden, of de Chirogroepen uit je gewest) is het niet zo belangrijk dat iedereen die iets geeft iets terugkrijgt. Als je je doelpubliek iets breder ziet, is dat net wel goed. Dan kun je een 'ruilsysteem' op poten zetten. Je kunt bijvoorbeeld een ruilmunt lanceren: iedereen krijgt een aantal munten om te starten. Mensen die meer items meehebben om te ruilen, krijgen een groter aantal startmunten. Als je dan tijdens de ruilbeurs iets wilt 'kopen', betaal je met zo'n ruilmunt. Zo kan degene die iets 'verkocht' heeft dat gebruiken om ergens anders iets te gaan ruilen.

Met en voor wie? Hoe groot zie je dit? Wil je enkel binnen je eigen groep iets organiseren, of zie je het groter? Wil je specifiek Chirokleren ruilen of wil je het helemaal opentrekken? Allemaal belangrijke antwoorden om te bepalen of je een ruilbeurs organiseert en voor wie je dat dan doet.

November-december 2016

Ruilsysteem: Denk al eens na over het ruilsysteem dat je zult hanteren. Denk hier lang genoeg over na, zodat je geen dingen over het hoofd ziet. Het is bij een ruilbeurs niet de bedoeling dat er met echt geld betaald wordt.

Locatie: Hoe groot zie je de ruilbeurs? Dat bepaalt de grootte van de locatie!

Samenwerken: Zelfs als je ervoor koos om niet samen te werken met een andere (jeugd)organisatie is het sowieso wel een goed idee om aan de Okra of KSA in je dorp te vragen of willen meewerken aan jullie ruilbeurs. Op die manier zullen hun leden sneller langskomen.

Mensen uitnodigen om mee te werken: Dit is heel belangrijk, want een ruilbeurs zonder mensen die dingen willen ruilen, is maar droevig. Zorg dat je goed op tijd weet welke mensen spullen willen ruilen en hoe groot die dingen zullen zijn. Duidelijke communicatie! Wat houdt jullie concept precies in? Waar en wanneer zal het doorgaan? Wat is de uiterste datum van inschrijven? Op welke manier kun je inschrijven?

Bijvoorbeeld: Op 26 maart 2017 organiseert Chiro Huppeldepup van 9 tot 12 uur een Chirokleren-ruilbeurs met randanimatie op het Chiroterrein (adres). Er zal geruild worden met Chiromunten: per kledingstuk krijg je op voorhand een ruilmunt die je kunt gebruiken om kledingstukken te 'kopen' van andere standhouders. Er is een bar voorzien met koffie en taart. Inschrijven kan door tegen 31 januari 2017 de volgende gegevens door te mailen naar ruilbeurs@chirohuppeldepup.be: contactgegevens standhouder, materiaal dat je zal ruilen, ... Heb je vragen? Contacteer onze ruilbeursverantwoordelijke (contactgegevens).

Promoplan: Vertel zeker wat je kunt ruilen en op welke manier je dat kunt doen! Je moet spullen meebrengen om ze te kunnen ruilen, dat is alvast belangrijk!

Januari-februari 2017

Afvalbeleid: De kans bestaat dat mensen geen zin hebben om hun niet-geruilde dingen terug mee naar huis te nemen. Als jullie het zien zitten om de dag erna met een aanhangwagen naar het containerpark te rijden, ideaal! Dan zijn we alvast zeker dat alles op de juiste plek terecht komt! Zien jullie dat niet zitten, communiceer dan zeker voldoende op voorhand aan de standhouders dat ze alles terug mee naar huis moeten nemen.

Verzekeringen: Voorzien jullie een tent? Zorg dan dat ze verzekerd is! Standhouders zijn automatisch verzekerd.

Februari-maart 2017

Komt alles goed? Neem een tweetal weken op voorhand zeker nog eens contact op. Zorg dat ze goed weten wat er verwacht wordt. Wat voorzien jullie? Wat moeten ze zelf voorzien? Van wanneer tot wanneer zijn ze welkom?

26 maart 2017

Ruilen maar! Leg bij aankomst nog eens duidelijk uit aan de standhouders wat precies de bedoeling is. Het zou jammer zijn als mensen beginnen dingen uit te delen zonder ruilmunten of als er plots toch met geld betaald wordt omdat mensen het concept niet zo goed begrijpen.

Achteraf: Denk er zeker aan om je aanwezigen nog even te bedanken voor een geslaagd Chirocycle-evenement!

Repaircafé

Oktober 2016

Wat? Een gratis bijeenkomst waar mensen (samen) spullen herstellen. Materiaal en knowhow zijn aanwezig, bezoekers brengen hun kapotte voorwerpen mee naar de reparateurs. Reparateurs zijn the key. Vraag zeker goed wat ze kunnen repareren en wat ze daarvoor nodig hebben voor je beslist waarvoor je reclame zal maken. Contacteer je netwerk met de vraag naar handige Harry's. Als je al een Chiro-ouder hebt die graag (en goed) fietsen maakt en een paar aspi's die goed met een stikmachine overweg kunnen, kun je een repaircafé organiseren voor kleren en fietsen.

Met wie? Meer organisaties = meer reparateurs.

Voor wie? Een repaircafé is ideaal om de hele buurt uit te nodigen!

November-december 2016

Locatie: Voldoende ruimte is zeker nodig. Zorg dat je overdekt kunt zitten als dat nodig is.

Samenwerken: Enkele dingen om zeker duidelijk op voorhand af te spreken:

  • Wie zal er repareren?
  • Wie zorgt voor gereedschap, wisselstukken, enz.?
  • Hoe gaan we ons organiseren?

Mensen uitnodigen om mee te werken: De reparateurs zijn dus alvast het belangrijkste. Maak hen zeker duidelijk wat er verwacht wordt: ze komen een namiddagjes gratis meehelpen om dingen te herstellen.  Voor wisselstukken wordt er natuurlijk wel betaald.  Zorg dat je hen wel goed verzorgt, bijvoorbeeld met een drankje en een warme maaltijd. Als het repareren makkelijk is, kunnen ze tips geven, vertellen aan de mensen hoe het moet en hen op gang zetten om zelf te repareren.

Zorg dat ze goed op voorhand weten op welke momenten ze verwacht worden.

Promoplan: Maak enkel reclame voor de herstellingen waarvan je zeker bent dat jullie ze kunnen uitvoeren! Vertel zeker dat het vrijwilligers zijn die gratis zaken proberen te herstellen, zodat de verwachtingen van de bezoekers juist zitten.

Januari-februari 2017

Afvalbeleid: Wat met de spullen die niet meer gerepareerd kunnen worden? Mensen kunnen ze terug meer naar huis nemen, maar als jullie het zien zitten om de dag erna met een aanhangwagen naar het containerpark te rijden: ideaal! Dan zijn we alvast zeker dat alles op de juiste plek terechtkomt. Zien jullie dat niet zitten, maak dan zeker op voorhand goed duidelijk dat ze alles terug mee naar huis moeten nemen.

Verzekeringen: Voorzien jullie een tent? Zorg dan dat ze verzekerd is! Zie chiro.be/tentenverzekering. Vrijwillige reparateurs zijn verzekerd voor ongevallen. Als een product 'nog meer kapot' is dan ervoor, is daar geen verzekering voor voorzien.  Maak aan je bezoekers duidelijk dat het op eigen risico is dat ze hun spullen afgeven, en dat je niets garandeert.

Groot materiaal dat je gebruikt voor de reparaties kun je eventueel op voorhand laten verzekeren via de Chiro.

Februari-maart 2017

Komt alles goed? Neem een tweetal weken op voorhand zeker nog eens contact op met de reparateurs. Leg hen goed in de watten!

26 maart 2017: Repareren maar! Zorg dat er voldoende mensen zijn die de 'klanten' ontvangen en naar de juiste plek sturen. Vraag aan de reparateurs om zo veel mogelijk de 'klanten' zelf aan het werk te zetten. Als er weinig mensen komen opdragen: communiceer tijdens het evenement op Facebook en in de zaal zelf welke reparateurs er zijn. Misschien zijn er nog wel wat mensen in het dorp die nog willen langskomen.

Achteraf: Denk er zeker aan dat je je reparateurs nog even bedankt voor hun aanwezigheid!

Chirocycle-workshop

Oktober 2016

Wat? Mensen brengen zelf 'afval' mee. Jullie zorgen voor gereedschap, een werkruimte en iemand die de workshop begeleidt. We stellen een aantal workshops voor, maar je kunt zeker zelf iets bedenken. Het internet staat vol creatieve ideeën van wat je kunt doen met palletten, kroonkurkjes en oude platen! Voor een goed gegeven workshop kun je eventueel geld vragen.

Met wie? Je kunt de workshop zelf geven, of je kunt in de buurt op zoek gaan naar iemand die dergelijke workshops aanbiedt.

Voor wie? Heel klein: enkel voor de aspi's en keti's. Of heel groot: iedereen uit de buurt mag meedoen!

November-december 2016

Mensen uitnodigen om mee te werken: Workshopgevers en mensen met werkmateriaal zijn heel belangrijk, dus begin die zeker op tijd te zoeken!

Promoplan: Het is heel belangrijk dat je op tijd start met promo maken, zodat mensen voldoende tijd hebben om het 'afval' te verzamelen dat ze nodig hebben voor de workshop!

Januari-februari 2017

Afvalbeleid: Wat met de spullen die niet meer gebruikt kunnen worden? Mensen kunnen ze terug meer naar huis nemen, maar als jullie het zien zitten om de dag erna met een aanhangwagen naar het containerpark te rijden: ideaal! Dan zijn we alvast zeker dat alles op de juiste plek terechtkomt. Zien jullie dat niet zitten, maak dan zeker voldoende op voorhand duidelijk dat ze alles terug mee naar huis moeten nemen.

Verzekeringen: Voorzien jullie een tent? Zorg dan dat ze verzekerd is! Zie chiro.be/tentenverzekering. De workshopbegeleiding is automatisch verzekerd voor ongevallen. Voor gereedschap dat kapot kan gaan, is er geen verzekering. Groot materiaal kun je eventueel op voorhand laten verzekeren.

Februari-maart 2017

Komt alles goed? Overleg nog eens met de workshopgevers of alle materiaal er is, wat er nog moet gebeuren. Is er reservemateriaal nodig voor mensen die te weinig verzameld hebben?

26 maart 2017 

Met dank aan Leen Ruysschaert van Mjusi voor de workshop. Meer info? www.mjusi.be.

Workshopvoorstel 1: Oorbellen van tijdschriften en kroonkurken

Benodigdheden:

  • 2 kroonkurken
  • 1 kleurrijk blaadje uit een tijdschrift
  • 2 kettelstiften met kop
  • 2 oorbelhaakjes
  • 2 ringetjes van 5mm
  • Enkele kleine parels
  • Schaar, lijmstift, tandenstoker, nagel, hamer en tangen

Manier van werken:

  1. Knip twee langwerpige driehoeken uit het tijdschriftpapier.
  2. Rol de stroken van breed naar smal over een tandenstoker, en kleef het laatste stukje vast.
  3. Gebruik de nagel om een gaatje te maken aan de bovenzijde van de kroonkurk.
  4. Steek zowel de kroonkurk als het papieren kraaltje door de kettelstift en werk af met enkele parels.
  5. Bevestig het oorbelhaakje aan het ringetje en draai de kettelstift vast aan het ringetje.
  6. Knip (eventueel) het overbodige stukje kettelstift af met een kniptang.

Workshopvoorstel 2: Ketting met paperclips & chocoladewikkels

Benodigdheden:

  • Chocoladewikkels
  • 3 paperclips
  • 3 kettelstiften met oog
  • 1 halsketting
  • 1 ringetje van 5mm
  • Schaar en tangen

Manier van werken:

  1. Knip uit de chocoladewikkel een rechthoekje van 4,5 bij 3,2cm.
  2. Plooi dat volgens de tekening.
  3. Schuif het wikkelblaadje met de open kant over de paperclip: het grote beentje tussen de dubbele blaadjes, het kleine beentje tussen het eerste en het tweede blaadje. Zo zit het strak vast en kan het niet verder geschoven worden (zie techniek in workshop).
  4. Gebruik de nagel om een gaatje te maken aan de bovenzijde van de kroonkurk.
  5. Steek zowel de kroonkurk als het papieren kraaltje door de kettelstift en werk af met enkele parels.
  6. Bevestig de paperclip aan de kettelstift en draai die vast aan het ringetje of rechtstreeks aan de halsketting.
  7. Herhaal die stappen drie keer (of meer als je een bredere hanger wilt).
  8. Hang het ringetje met paperclips aan de halsketting en sluit het met de knijptang.

Workshopvoorstel 3: Sleutelhanger van fietsbanden

Benodigdheden:

  • Restje zilverpapier
  • De helft van een oude fietsband
  • Sleutelhanger
  • Schaar, prikpen en tangen

Manier van werken:

  1. Rol een balletje van ongeveer 2 cm diameter uit zilverpapier.
  2. Knip van de fietsband vijftien strookjes van ongeveer 0,5 cm zodat je als het ware vijftien dikke elastiekjes hebt.
  3. Schik de elastiekjes over het balletje zodat ze elkaar overlappen.  -> Tip: je start best in een kruisvorm.
  4. Als je nog zilverpapier ziet, knip je enkele strookjes extra af en voeg je die toe.
  5. Prik een gaatje in twee onderliggende stroken (die goed vastzitten) en bevestig de sleutelhanger.

Workshopvoorstel 4: Armband van lipjes van blikjes

Benodigdheden:

  • 20 lipjes
  • Stukje touw van ongeveer 50 cm
  • Slotje
  • Tangen

Manier van werken:

  1. Weef het touw door de lipjes zoals op de afbeelding.
  2. Werk af met een slotje.

Achteraf

Denk er zeker aan dat je je workshopgevers nog even bedankt voor hun aanwezigheid!

 

Recupel-actie

September-oktober 2016

Wat? Wist je dat een gsm meer dan twintig verschillende soorten edele en uiterst zeldzame metalen bevat? Die grondstoffen worden vaak ontgonnen in mensonwaardige omstandigheden en raken op. En die gsm's liggen gewoon in onze nachtkastjes weg te kwijnen! Die grondstoffen kunnen nochtans hergebruikt worden. Bij klein elektro hetzelfde verhaal. Tijd om daar iets aan te doen!Organiseer in samenwerking met Recupel een inzamelactie voor oude gsm's en klein elektro. Registreer je actie, maak promo, haal een inzamelton op en laat die twee weken later weer ophalen door Recupel zelf.Als je aan deze actie meedoet, kun je de flyers en affiches van je Chirocycle-actie door Recupel laten afdrukken.

Met wie en voor wie? Hoe meer zielen, hoe meer vreugd! De actie kan twee weken duren, dus denk gerust verder dan 26 maart. Misschien wil de plaatselijke school wel meedoen? Of heeft de KWB net een wandeling dat weekend, die start aan jullie lokalen, en kunnen zij nog wat gsm's en klein elektro meenemen?

November-december 2016

Promoplan: Laat zeker tegen 31 december 2016 via jaarthema@chiro.be weten dat je wilt meewerken aan de Recupel-actie. Dan kunnen we zorgen dat alle tonnen op tijd gebracht en opgehaald worden! Vanaf dan krijg je meer uitleg over het drukken van flyers en affiches door Recupel.

Februari-maart 2017

Tonnetjestijd! Een aantal weken op voorhand wordt er een ton geleverd, speciaal voor jullie actie! Zorg dat je die duidelijk zichtbaar op de actie zet, zodat mensen zien waar ze hun gsm's en klein elektro kunnen deponeren. Het inzamelen zelf mag twee weken duren, dus je kunt de mogelijkheid bieden om al iets vroeger langs te komen (bv. de week ervoor tijdens de werking).

26 maart 2017: Verzamelen maar! Zorg dat alle oude gsm's en al het klein elektro in de tonnetjes geraken, maar alleen maar dat! Deze actie is een mooie combo met een eventueel repaircafé voor klein elektro of gsm's. Raakt iets toch niet gerepareerd? Wij recycleren het! :-)

Achteraf

Ophalen: Omdat je de gsm's en het klein elektro niet zelf mag vervoeren, komt Recupel het ophalen! Laat zeker op voorhand weten waar dat kan!

Bar en kasactie

Oktober 2016

Wat? Het is eens een nieuwe originele kasactie, zo een Chirocycle-actiemoment! Standhouders van een rommelmarkt en een repaircafé krijgen al eens dorst, en na een workshop is het wel leuk om nog even samen een taartje te eten en een koffie te drinken. Je kunt een aantal drankjes verkopen of dessertjes, soep, koekjes, hotdogs en snacks voorzien die de deelnemers aan een schappelijke prijs kunnen kopen. Om in het Chirocycle-thema te blijven, kun je met de bijna vervallen producten uit de supermarkt iets maken om te verkopen! Je kunt ervoor kiezen om de kasactie te doen maar de opbrengst te storten voor een goed doel.

Met wie? Als je het Chirocycle-actiemoment organiseert in samenwerking met een andere organisatie, zorg dan dat je goed afspreekt voor wie de opbrengst is of hoe die verdeeld wordt! Samen een goed doel steunen is altijd leuk!

Voor wie? Als je een kasactie koppelt aan het actiemoment, kun je het beste zo veel mogelijk mensen uitnodigen! Naar al de oud-leiding een mail gestuurd? Alle buurtbewoners op de hoogte?

November-december 2016

Mensen uitnodigen om mee te werken: Wat ga je verkopen? Wie kan dat maken? Wie zal iets meebrengen?

Promoplan: Heel belangrijk, goeie promo, zodat er zo veel mogelijk mensen komen! Lijst goed op wat er allemaal te doen is, zodat mensen het gevoel krijgen dat ze er wel móéten zijn die dag!

Januari-februari 2017

Afvalbeleid: Wat doe je met het teveel aan eten en drinken? Je kunt afspraken maken met een voedselbank!

Februari-maart 2017

Komt alles goed? Probeer een beetje in te schatten hoeveel mensen er zullen zijn en hoeveel eten en drinken je nodig hebt. Als je vraagt aan ouders, buren of oud-leiding om zelf iets mee te brengen, spreek dan goed af wie wat voorziet. Zorg dat je zeker genoeg borden, tassen en bestek hebt om alles te kunnen verkopen.

Wakosta? Denk op voorhand goed na over hoeveel je vraagt voor de verschillende dingen die je verkoopt.

26 maart 2017: Eten en drinken maar! Zorg dat de mensen geneigd zijn om nog even te blijven hangen op je actiemoment: een gezellig (live?) muziekje, een paar tafels en stoelen en een paar spelen om de kinderen bezig te houden, kunnen wonderen doen.

Achteraf

Deel via de sociale media of in het ledenboekje wat je gedaan hebt met het geld en bedank iedereen die is komen eten en drinken!

Vragen of extra ideetjes? Speel ze gerust door aan de jaarthemaploeg!